Layers of Fear Review

Layers of Fear is een game die mijn sinds lange tijd mijn console weer eens aan heeft laten staan tot ik de game uit had gespeeld, de laatste game die dit voor elkaar kreeg was The Last of Us. Het mag dus duidelijk zijn dat Layers of Fear een top game is die je wel gespeeld moet hebben als je van horror games houd. Ja de game is misschien een beetje kort in totaliteit kwa speel uren maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben niet snel aan het schikken te krijgen en al helemaal niet in video games maar Layers of Fear heeft mijn toch zover gekregen dat ik een paar CM omhoog kwam en dat meerdere mallen dus dat alleen al is al een prestatie op zich en geef dus ook aan dat de game doet waar het voor bedoelt is, je kan deze game namelijk niet spellen zonder constant op het puntje van je stoel te zitten en er vanaf te kommen echt geniaal gedaan.

Dat dit een indie game is maakt het alleen nog maar beter ik heb AAA titels gespeeld die velen mallen duurder maar ook nog eens slechter waren. Deze game is zijn geld meer dan waard en wij kunnen echter niet wachten op een volgende game van deze indie studio. Maar genoeg gezwets laten we maar naar de orde van het artikel gaan.

Het Verhaal

Layers of Fear is een psychologische en psychedelische avontuur die je op momenten van je stoel doet veren. Jij speelt een eens zo bekende schilder die door een reeks kleine incidenten aan lager wal is geraakt en op het punt staat om door te draaien. Na het verlies van zijn vrouw en kind heeft hij nog maar een ding over zijn kunst. Eindig de Magnum Opus en ontdek de ware reden achter de motieven van de kunstenaar.

Het spel vindt plaats in de eerste helft van de 20e eeuw in een Victoriaans herenhuis – het huis van de schilder. Wat op het eerste gezicht eruit ziet als een gewoon gebouw dat al snel gevuld wordt met psychedelische visioenen en onverklaarbare fenomenen. Lees het verhaal van de hoofdpersoon, door het verzamelen van persoonlijke spullen, terwijl je het steeds veranderende huis doorkruis. Bezwijk niet aan waanzin en zie de wereld door middel van zijn gekwelde ogen.

Layers of Fear is sterk geinspireerd op verschillende schilderijen en hun meesters zoals Goya, Bruegel, Rubens, maar vooral op de kuns van lelijkheid wat op zijn beurd weer zorgt voor unieke en griezelige omgevingen. Elk item, een deel van de inrichting en de architectuur is zorgvuldig ontworpen om het gevoel van immersie te verhogen. Een first person perspectief maakt het spel meer meeslepend en de donkere en dikke atmosfeer houdt je op het randje van je stoel voor de rest van het spel.

De besturing van de game is goed al hoewel die heel af en toe wat stroef aanvoelt en ook niet altijd heel accuraat is maar daar wen je trouwens vrij snel aan. De game is zoals al eerder zegt niet zo heel lang maar dat vinden wij bij Game On eigenlijk niet zo’n groot probleem gezien de prijs van €19,99 die de game ook meer dan waard is. Als jij niet echt op achievements hangt dan speel je de game waarschijnlijk in één uurtje of iets meer uit, reken er wel op dat het een zeer intens uur is je blijft altijd op het puntje van je stoel zitten (nou ja altijd is misschien wat teveel gezegd daar je regelmatig omhoog veert van schrik).

Grafisch zit deze game ook prima in elkaar helemaal als je bedenkt dat deze game is gemaakt met de Unity engine waar de ontwikkelaars echt uit hallen wat mogelijk is. De muziek en sound effecten zijn ook prima verzorgd wat de game alleen maar weer intenser maakt.

De game heeft volgens ons niet echt een replay value omdat je na de eerste keer doorlopen wel weet wat je te wachten staat en daardoor dus alle schik momenten wel weet. En dat is mischien het enige minpuntje wat wij van Game On zouden kunnen bedenken dat een beetje tegenvalt aan de game.

Kortom Layers Of Fear is een geweldige game die qua prijs/kwaliteit verhouding prima is geprijsd. De game speelt lekker weg en zoals het een horror game betaamd veer je regelmatig van je stoel. De puzzels zijn niet al te moeilijk daar de meeste oplossingen vaak gewoon onder je neus liggen of op een presenteer blaadje aan worden gereikt. Wij hebben in elk geval genoten van deze game en kunnen niet wachten op meer van deze ontwikkelaar.

• Schik momenten
  • Op puntje van je stoel
  • Ontwerp