Life is Strange: Before the Storm Review

Toen Life is Strange op 29 januari 2015 uitkwam, wisten we nog maar weinig over deze toen nog nieuwe franchise. We maakte kennis met het hoofdpersonage Maxine (Max) Caulfield, die op een of andere wijzen de tijd kon terug draaien. Max haar passie was fotografie en dit was dan ook een van de elementen die de game maakte wat het was. Foto’s maken van kleinen dingen, die zorgde voor vernieuwende gameplay, Life is Strange bracht ons niet alleen nieuwe soorten gameplay, maar gelukkig ook een aantal personages, waar we ons aan konden hechten.

Niet ieder personage in het eerste deel kreeg de aandacht die het verdiende. In Life is Strange ging het meer om waar is Rachel Amber dan om wie is Rachel. Het is een vriendin van Chloe Price, waar ze me om ging toen Max moest verhuizen. Echter is dit alles wat we weten en ja natuurlijk wat er in het einde gebeurde van de game. Life is Strange: Before the Storm gaat wederom terug in de tijd, om precies te zijn terug naar de periode dat Max is verhuist. Terug dus naar het goede oude Arcadia Bay om verder in het verleden van Chloe Price en Rachel Amber te duiken. Om zo veel van de achter gebleven vragen te beantwoorden.

Nachtbraken en school skippen in Before the Storm

Zoals de gamers die het eerste deel hebben gespeeld wel weten is Chloe niet het lieverdje van de familie. Gebruikt ze drugs, dringt ze in de nachtelijke uurtjes terwijl ze de volgende dag op school moet zijn. De interactie tussen haar en haar moeder is eigenlijk het zelfde als altijd. Teleur gesteld in de keuzes van Chloe. Dit blijkt al uit het eerste stuk van de game, je weet wel, het stukje wat we eerder al zagen op de E3. Dit is echter maar een klein stukje van de game, maar wel een belangrijk stuk. Dit is waar Rachel en Chloe elkaar voor het eerst zien. Voor zover wij weten natuurlijk. Dit is ook waar we Chloe’s art gameplay tegen komen, waar Max foto’s maakte doet de jonge Price aan graffiti. Wederom was het weer tof om de diverse geheimen te ontrafelen in de game. Natuurlijk na het doorspelen van de game. Wat me gelijk brengt op het sterkste punt van deze game. De replayability van de game.

Keuzes, keuzes en nog meer keuzes

Keuzes maken in het leven is niet altijd even makkelijk. Pak dit aspect en verwerk het maar is in een game. Dit is wel wat Deck Nine voor elkaar heeft gekregen, het blijft ons verbazen wat de keuzes in deze game met zich mee brengen, het is een geweldig iets wat deze studio heeft gedaan en we hebben nog maar een deel van de driedelige serie mogen spelen. We hebben het dan nog niet over de episode die daarna komt waar de als Max weer mogen spelen deze zit namelijk alleen in de duurste editie van de game.

Een goede soundtrack is het halve werk!

De band Daughter is ditmaal verantwoordelijk voor de muziek en ook al is het niet echt de style waar wij naar luisteren, moet ik toch zeggen dat we genoten van de muziek in de omgevingen die ons werden voorgeschoteld. Het is soms moeilijk om te omschrijven wat deze meesters van het verhaal schrijven hebben gedaan. De muziek, beelden en het verhaal zijn in een gesmolten tot een van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Ja deze kleinen game doet me zelfs meer als Zelda en dat staat al jaren hoog op mijn lijst van games. Deck Nine, petje af hoor.

Als ik deze maanden, maar keuzen had uit een aantal games dan zal Life is Strange: Before the Storm, boven aan mijn lijstje staan. De dialoog tussen de de personages blijft me verbazen. De diversiteit aan keuzes die gemaakt kunnen worden. We kunnen beter geen cijfer geven aan deze game en gewoon het woord verbazing als de conclusie plaatsen, want dit is wat de game ons keer op keer liet doen. Het verhaal tot nu toe laat ons sprakeloos en hierdoor zijn we hongerig voor meer. Alleen moeten we nog even wachten. Tot het einde van oktober, zitten wij met spanning te wachten tot de tweede episode van Before the Storme uit zal komen.

• Het verhaal is verbluffend
  • Dialoog tussen de personages is verbazend.
  • Soundtrack past zeer goed bij het verhaal