>observer_ Review

Wat zou je doen als je angsten werden gehackt? Het jaar is 2084. Je bent Daniel Lazarski (Rutger Hauer), een neurale detective van de elite die bekend staat als een Observer. Een onderdeel van de door de overheid gefinancierde politie-eenheid. Die de bedoeling heeft om de gedachten van een verdachte te achterhalen. Wanneer je een mysterieus bericht van je vervreemde zoon ontvangt, een hoogwaardig ingenieur voor de almachtige Chiron Corporation. Reis jij naar de sluwe klasse C sloppenwijken van Krakau om het te onderzoeken. Terwijl je in de geest van criminelen en hun slachtoffers hackt om aanwijzingen te vinden, worden je gedwongen hun donkere angsten te herleven. Hoe ver ga je om de waarheid te ontdekken? Ontwikkeld door Bloober Team, de makers van Layers of Fear. Is >observer_ een cyberpunk horror spel bedoeld voor volwassen publiek. Wat je ziet zal je storen.

Rudger Hauer als Daniel Lazarski

Rutger Hauer bekend van onder anderen films en serie als Blind Fury (1989), Hobo with a Shotgun (2011) en voor de ouderen onder onze bezoekers Floris (1969), vertolkt de hoofdrol speler in deze cyberpunk horror game en nu weten we niet of het de bedoeling was van de ontwikkelaars. Om Daniel zo gevoelloos over te laten komen of niet maar, het is ze wel gelukt Daniel heeft namelijk helemaal geen gevoel in ze donder en toont geen enkele emotie. Ook vallen de ontwikkelaars terug op een beproeft concept wat ze gebruikte in Layers of Fear en nu moeten wij er wel gelijk bij vertellen dat >Observer_ ons niet zo pakte als Layers of Fear helaas. Begrijp ons niet verkeerd, niet dat de game slecht is hoor verre van dat maar op een of andere manier greep die ons gewoon niet. Layers heeft voor ons de bar erg hoog gezet.

De game speelt zich af in een beperkt kleine ruimte waar je steeds weer opnieuw doorheen loopt doordat jij de gedachtes hackt van bepaalde personen je moet dan bepaalde puzzels oplossen om weer in je eigen wereld te kommen. Hierdoor word de gameplay wel verlengt, gelukkig maar zullen we zeggen . De game duurt ongeveer 6 a 7 uur en dat is gouw 5 uur langer dan Layers of Fear, dat is ook gelijk een van de weinige plus punten die wij konden ontdekken in de game. Het beproefde huis dat steeds veranderd in Layers of Fear is ook hier weer een uitgangspunt van de game, wij vinden dit dan ook echt niet origineel meer en vragen ons dusdanig af waarom Bloober dit in godsnaam heeft gedaan. Ben jij echter een nieuwkomer op het gebied van wandel simulatie, want dat is het wat deze game eerder is dan een Survival horror game. Dan kan je deze game net iets meer waarderen want je bent nog niet bekent met dit concept, wat nu een beetje woord uitgemolken. Ondanks dit hebben we toch wat plezier mogen beleven met deze game. Het feit blijft echter dat wij alles ook een beetje her beleven met deze game.

Waar Layers of Fear echt iets nieuws bracht, komt deze nieuwe cyberpunk wereld een beetje over als het herkauwen van oude ideeën.>Observer_ zit vol met verontrustende beelden en gesprekken en zo, maar toch is het meer een wandel simulator mag het de naam horror niet eens dragen. Voor de gamers zie nog niet het genoegen hebben gehad om Layers of Fear te spelen is >Observer_ een paar leuke uren bezorgen. Dit voor een prijs van, maar 29 euro. Echt slecht is de game ook zeker niet, echter is het hier meer van been there done that en daarom zal deze game niet zo hoog scoren als Layers of Fear.

• Rutger Hauer
  • Cyberpunk omgeving

• Rutger Hauer