SOMA Review

2017 was een goed jaar voor horror games met games als The Evil Within 2 en Resident Evil 7, en op de valreep kwam daar voor de xbox one bezitters ook nog eens de in 2015 op PC en Playstation 4 uitgebrachte tech horror game Soma bij. Wij kregen een review code in handen van SOMA en hieronder kan jij lezen wat wij er van vonden.

Het eerste persoons perspectief in SOMA beperkt wel een beetje het zicht, zodat je eigenlijk nooit weet wat er op de loer ligt. Afgezien van een angstaanjagende ervaring beschikt SOMA over een ingewikkeld plot met veel haken en ogen. Alles in SOMA is er op gericht om jouw een onbehagelijk gevoel te geven en dat lukt aardig met de sfeer die voor SOMA is gekozen. De muziek en de omgeving geluiden maken dat je constant op het puntje van je stoel zit en met samen geknepen billen verder ploetert door de omgevingen van PATHOS-II een onderzoeks gebouw diep onder de golven van de oceaan. Voedsel is schaars er is geen communicatie mogelijk met de buitenwereld en de machines die denken dat ze mens zijn geworden helpen ook al niet mee. De campagne duurt ongeveer 10 uur en je onderzoekt PATHOS-II je baant je een weg door stapels documenten en afgesloten terminals om te bepalen wat je volgende zet zal zijn om uiteindelijk de laatste inwoners van PATHOS te ontdekken en hen te helpen.

In SOMA speel jij de rol van Simon Jarrett die op het punt staat een hersenscan te maken om te kijken of de schade aan zijn grote hersenen omkeerbaar is. Dit gaat echter gruwelijk mis en Simon ontwaakt bijna 100 jaar later in de onderwaterfaciliteit PATHOS-II uit zijn coma. De toekomst is echter niet zo rooskleurig de aarde is sterk uitgedund en het is aan Simon de taak om wat er over is gebleven van de mensheid om deze te reden. Onderwerpen zoals keuzevrijheid en wat het betekend om mens te zijn worden onderzocht en het plot van SOMA is verreweg de grootste verassing van deze game.

Net als in Outlast heb je ook in deze game geen mogelijkheid om terug te vechten het draait hier dus om stealth en voorzichtigheid terwijl je de verschillende puzzels moet oplossen. SOMA is een moeilijke game maar op de xbox versie is er een “Save Mode” toegevoegd . Deze optie is een geweldige manier de atmosfeer en de verhaallijn van SOMA door te lopen daar je niet dood kunt gaan en monsters je geen schade toebrengen. Gellof me als jij wat minder ervaring heb met dit soort games schakel dan zeker deze optie in. Dit zou volgens veel mensen de game niet meer zo spannend maken maar geloof het of niet het plot de muziek en omgeving geluiden houden je ook met deze optie aan echt wel in zijn greep ook met deze optie aan zal je met samen geknepen billen door de omgevingen wandelen. Sterker nog het is eigenlijk een goeie toevoeging zonder deze optie zal je namelijk om de haverklap met je rug op de grond en je pootjes omhoog liggen dat lijd weer tot frustratie en dus verlies van speel plezier.

Over het algemeen is SOMA vanwege het verhaal een geweldige game in het survival-horror-genre. SOMA is echter niet voor iedereen weggelegd vanwege zijn genre en gameplay toch zal deze game door zijn diepe en aangrijpende verhaal heel veel gamers aan moeten spreken. Zelfs een paar jaar na de officiële release op PC en PlayStatin 4 slaagt SOMA er in om dat vast te houden waardoor je aanvankelijk met de game zou beginnen. Dit bewijst ook dat grote plots kleine problemen kunnen oplossen en een stempel kunnen drukken op de branche.

• Geweldigge visuals
  • Intresante verhaallijn
  • Voice acting is buitengewoon goed