Wist je dat: Sony aan een add-on werkte voor de Super Nintendo?

Wist je dat: Sony aan een add-on werkte voor de Super Nintendo?

Bij Game On zijn we altijd groot fan geweest van Sega en Nintendo. Later toen de Xbox 360 uitkwam raakte we ook fan van de Microsoft consoles dit door de uitmuntende controller. Sony consoles waren ook altijd in zich voor de exclusieve games, maar meer was het dan ook niet. Iets wat veel niet weten is dat Sony een zeer grote rol heeft gespeeld in de tijd van de Super Nintendo van de makers van Mario en Zelda.

Ken Kutaragi de Head Engineer achter de PlayStation One was namelijk verantwoordelijk voor het design van de geluid chip die in de Super Nintendo zit. Hij werkte hier in het geheim aan terwijl zijn werkgever hier geen kennis van had nog toestemming er voor had gegeven. In plaats dat Sony meneer Kutaragi hem de deur wees had de toenmalig CEO anderen plannen voor hem. Ditmaal mocht hij met toestemming werken aan een CD Add-on voor de Super Nintendo

De deal tussen deze twee console bouwers was dat Sony ging over de uitgave van de CD games en Nintendo over de cardridges. Echter vond Nintendo dit teveel macht en besloot in zee te gaan met Phillips en zo ontstond de CDI, echter waren de heren bij Sony niet blij met dit verraad en begonnen met het ontwikkelen van hun eerste console de Playstation zoals we die nu kennen. Karma is een Bitch laten we maar zeggen.

Oeps, foutje, bedankt!

Ons eigen Phillips ontwikkelde de CDI en kwam met tittels als Hotel Mario, Link: The Faces of Evil and Zelda’s Adventure. Echter zijn deze games zo slecht dat geen enkelen Zelda of Mario Fan de games in huis wil hebben en erkent Nintendo de games nog steeds niet. Van een CDI Add-on kwam het ook nooit dit omdat Phillips zich nooit aan hun gedeelte heeft gehouden van de toen gemaakte deal. Nintendo heeft zich dus erg in de vingers gesneden door de deal te stoppen met Sony. Ondanks dat 3D Poligons al gebruikt konden worden op de Sega Saturn was de PlayStation 100 dollar goedkoper tijdens de lancering van de console en waren er al 100+ Studio’s aan 300+ games aan het werk. Het plaatjes was pas compleet toen de 100 miljoenste Playstation over de balie ging en Nintendo buiten spel zette.

Zo zie je maar weer, een foutje kan in een kleinen beslissing zitten.

Lost Password