KLAUS Review

Wie ben ik? Waar ben ik? En waarom staat de naam Klaus op mijn arm getatoeëerd Dat zijn zomaar wat vragen die je hebt als je waker word in de kelder van een vreemd gebouw en je totaal geen herinneringen meer hebt.

[youtube id=”9jkfqab851M”]

Klaus is een puzzel/platformer voor PlayStation 4 en Vita van ontwikkelaar La Cosa Entertainment. De hoofdpersoon besluit dat hij Klaus heet daar dit op zijn arm getatoeëerd staat hij probeert uit te zoeken waar hij is en waarom. Klaus is een spel dat gedragen word door het verhaal dat La Cosa Entertainment op een aparte manier aan je verteld. In het spel zelf word namelijk geen woord gesproken alles staat namelijk geschreven in bepaalde delen van de levels van deze game wij van Game On kunnen deze manier van het vertellen van het verhaal in elk geval wel waarderen. Vertrouw er maar op dat je door wil blijven spelen al is het alleen maar om te kijken hoe dit allemaal afloopt.

Het gebouw waar je je in bevind heeft 6 verdiepingen en iedere verdieping heeft op zijn beurt weer 20 tot 30 kamers waar je je doorheen moet worstelen door te springen uit te kijken voor gevaarlijke obstakels puzzels op moet lossen en moet vechten tegen vijanden om de deur van de kamer te bereiken. Je beweegt Klaus met de linker analoog stick en je springt met de X knop. Je komt ook terminals tegen in de game die je moet hacken door vierkantje ingedrukt te houden op deze manier kan je bepaalde deuren openen of liften bedienen. Het touchpad gedeelte van de controller word gebruikt om bepaalde platformen te bewegen die je makkelijk kan herkennen daar deze geel gekleurd zijn. Je zal in het begin even moeten wennen aan deze besturing maar je raakt er vrij snel aan gewent.

KLAUS_Screenshot_5

Een van de leuke dingen in de game is dat Klaus weet dat je er bent en dat je hem bestuurd zo zal Klaus tegen je praten en zelfs boos op je worden. Wat verder in de game kom je nog een personage tegen genaamd K1 deze kun je het beste beschrijven als de Hulk van de game soms moet je Klaus en K1 samen besturen om een kamer uit te komen andere keren zullen ze opsplitsen om dit doel te bereiken. K1 brengt meer diepgang en variatie in de game met zijn pure kracht om dingen kapot te slaan. Als jij een fan bent van platformers dan zal je je met Klaus zeker op je plaats voelen.

Klaus zal je niet snel gaan vervelen want er is altijd wel wat nieuws als je je door de verschillende levels heen ploetert. Er zijn ook geheime orbs verspreid door de game die je natuurlijk wil vinden omdat deze meer duidelijk maken over het verhaal va Klaus en wie Klaus echt is. Als je er een heb gevonden en gepakt zal deze je naar een geheim level brengen van de game. Zo is er een waarin je alleen maar naar links kan bewegen en je dus die grijze massa in die bovenkamer van je even flink aan het werk moet zetten om een oplossing te vinden. Nadat dit is gelukt ga je een geheugen level spellen waarin meer duidelijk word over Klaus zijn verleden en wie hij nu eigenlijk is.

KLAUS_Screenshot_4

De game heeft twee verschillende eindes en duurt ongeveer 5 tot 7 uur voor elk einde daarnaast bevat de game natuurlijk de nodige trofeeën en ook niet geheel onbelangrijk speel je ook nog eens een Arcade mode vrij waarin jij de tijden van anderen spellers en het ontwikkel team kan verbeteren. Kortom genoeg om de game verschillende keren door te lopen.

• verhaal
  • variatie

• grafisch geen pareltje