Rive Review

Het is altijd zonden om een talent vollen studio te zien stoppen met hun werk omdat ze gewoon niet meer kunnen op boxen tegen de grote jongens. Dit is helaas het lot van de studio, die bekent is om onder andere de game Toki Tori en het vervolg daar op Toki Tori 2. Ja, helaas hebben we het hier over de Nederlandse studio Two Tribes. De studio heeft voor dat zij haar deuren sloten nog wel een laatste game aan de gamers geschonken en dat is Rive de 2.5D shooter/platformer hybride die wij helemaal binnenste buiten hebben gekeerd.

Wat maakt een goede platformer interessant? Dit is iets wat wij ons hier op de redactie afvroegen. Is het dat we patronen leren kennen om zo gemakkelijker door de levels heen raken. De manier van besturen en het er bij moeten nadenken of een combinatie van beide. Het laatste natuurlijk, de levels in deze game zijn tot op zekeren hoogte uit je hoofd te leren, maar er is een twist in deze game dat de patronen van de bazen in de levels niet zo gemakkelijk zijn. Dit maakt Rive een uitdaging voor iedere platform gamer, door de combinatie van twee genre’s, is het niet allen springen en doen, maar ook gewoon keihard knallen.

Rive is simpel weg een trail & error game, je probeert iets, de game geeft je een game over scherm en je begint weer opnieuw. Dit doe je net zolang tot dat je voor bij het stuk bent en we beginnen gewoon weer opnieuw met falen net zolang totdat we de game hebben uitgespeeld. Tussendoor unlock je natuurlijk wel de nodige upgrades, nieuwe wapens, extra leven etc. Je kent de basics vast wel van dit soort games. De levels zitten natuurlijk bom vol vijanden die jou het leven zuur maken. De zwaartekracht bubbels in de game maken het allemaal nog wat interessanter en trouwens ook een stuk moeilijker.

Ondanks dat wij op de normale moeilijkheid graad al aardig zaten te schelden, willen wij iedereen uitdagen de game op moeilijk te spelen. Dit zorgt voor nog meer vijanden en een stuk minder hulp van diverse robots die gehackt kunnen worden. Deze blijven niet voor altijd bij je en kunnen ook gewoon stuk gaan.Iets wat ik kan aanraden is zo snel mogelijk door krijgen welke wat doen en elke robot op het juiste moment inzetten dit is makkelijker gezegd als gedaan en ja dat weten wij maar al te goed.

Je weet ondertussen wel hoe moeilijk de game is maar dit komt ook gedeeltelijk door de besturing. Je springt namelijk met de schouder knoppen, in plaats van de normalen knoppen die we uit andere games gewend zijn. Ondanks deze kleinen missertjes blijft er toch een sterke game over. Dit maakt het voor ons wat moeilijker om de studio te zien stoppen. Want we zien gewoon dat zij talent hebben.

• Vormgeving ziet er tof uit
  • Uitdagende gameplay
  • Audio van hogen kwaliteid